توضیحات سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره صحن امروز شورا + فیلم ثبت ۱۵ روز هوای پاک از آغاز سال ۱۴۰۳ تاکنون (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) | افزایش سه‌برابری هوای پاک نسبت به سال گذشته شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از تاخیر برخی از خطوط اتوبوسرانی در مشهد + پاسخ ثبت بیش از ۲ هزار درخواست مردمی در سامانه جامع فضای سبز توضیحات شهردار مشهدمقدس در جلسه علنی شورای شهر مشهد درخصوص سیلاب اخیر درباره کوچه «حاجی تقی»؛ فرعی طبرسی ۲۷ مشهد که قدمتی ۵۰۰ ساله دارد در صدوشانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد چه گذشت؟ (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) | از تذکر اعضای شورای شهر تا پاسخ شهردار مشهد + فیلم کوچه میثاق ۵ مشهد نیاز به اصلاح هندسی ندارد همراهی مدیریت شهری با ۷۰ پروژه زائرسرای ارزان قیمت «توس، مهرگان و رضویه»؛ ۳ شهر جدید در همسایگی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۲۵۷ موتورسوار به‌دلیل نداشتن کلاه ایمنی توقیف شدند (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی و میدان شهید فهمیده مشهد (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تخفیف ۳۰ درصدی عوارض ساختمانی تمدید نمی‌شود | مهلت تا پایان خردادماه تشکیل کمیته برخورد با متخلفان آبگیری سدهای مشهد افزایش استفاده از ظرفیت دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد از ۲درصد به ۴درصد درباره مزرعه «محمدآباد» و کال «قره خان» مشهد| نگاهی به بیرون دروازه پایین خیابان مشهد منازل ساکنان شهرک صبا مشهد بعد از ۲۵ سال سند دار شد تدوین برنامه عملیاتی شهرسازی برای منطقه ثامن مشهد کوچ صنایع محور غرب مشهد با دریافت امتیاز جلسه آسیب‌شناسی سیلاب مشهد برگزار می‌شود شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از سنگ‌فرش یکی از کوچه های خیابان نمایشگاه مشهد + پاسخ
سرخط خبرها

بهینه سازی فرایند‌های مدیریت شهری

  • کد خبر: ۱۰۶۱۹۶
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
بهینه سازی فرایند‌های مدیریت شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شهرداری‌ها فرایند‌ها و خدمات متنوع و پیچیده‌ای دارند که در گستره جغرافیایی مشخص به فعالیت مشغول هستند. دراین میان، پراکندگی دوایر سازمانی مدیریت شهری در قالب مناطق، ناحیه ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تخصصی ارائه دهنده خدمات سبب می‌شود مراجعان شهرداری‌ها همواره در معرض رویارویی با فرایند‌های متنوع و پیچیده‌ای قرار بگیرند که در بسیاری مواقع به دلیل روان نبودن امور، نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.

ازاین رو، ضروری است صاحبان فرایند‌ها و مسئولان حوزه تحول سازمانی به پایش مستمر امور برای دستیابی به بهترین و ساده‌ترین خط سیر تولیدات سازمانی اهتمام ورزند؛ امری که در ادبیات شبکه مدیریت کیفیت از آن به عنوان «بهینه سازی فرایندها» یاد می‌شود.

«نظم و انضباط مربوط به تنظیم یک فرایند با هدف روان سازی و کیفی سازی برخی شاخص‌های فرایند و البته تخطی نکردن از محدودیت‌ها و قوانین موجود» را می‌توان تعریفی مناسب برای بهینه سازی فرایند در نظر گرفت.

برخی از مهم‌ترین اقداماتی که در این عرصه باید انجام شود، شامل «هوشمندسازی و ارائه خدمات مبتنی بر وب سرویس ها، بازمهندسی فرایند‌های حوزه‌های مختلف سازمانی با رویکرد روان سازی و تسهیل گردش فعالیت ها، یکپارچگی فرم ها، قوانین و نحوه چرخش کار در واحد‌های مختلف، به روزرسانی ماتریس تعامل فرایند‌های سازمانی، آگاهی بخشی عمومی کارکنان سازمانی از روند‌های جاری و...» است. بررسی فرایند، ارتباط معناداری با بهینه سازی فرایند دارد.

درواقع مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهاست که با هدف بررسی نتایج میانی فرایند‌ها و کمک به روال تصمیم گیری در سازمان به کار گرفته می‌شوند. تجزیه و تحلیل فرایند‌ها به سه گروه تقسیم می‌شود:

اول، کنترل فرایند (نگاه به گذشته): که بیشتر به بررسی داده‌های پیشین مربوط می‌شود.

دوم، پایش فرایند (شرایط فعلی): رصد فعالیت‌های سازمانی است. در زمان تحلیل امور (شرایط جاری) به کار گرفته و درباره آن‌ها بحث می‌شود که بیشتر درباره داده‌های بهنگام حاصل از اجرای فرایند است.

سوم، هوش فرایندی (خروجی آینده): این مرحله پیش بینی خروجی‌های آینده است که از آن با عنوان «هوش فرایندی» یاد می‌شود.

شهرداری‌ها باید برای اطلاع رسانی به مدیران، شهروندان و مجریان درباره کارایی و اثربخشی فرایندها، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. بیشتر این بررسی و تحلیل به عنوان یک ورودی در بهینه سازی امور تلقی می‌شود یا در برخی موارد برای سنجش انطباق عملکرد سازمان با قوانین ازپیش تعیین شده بهره برداری می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->